Käytetyn auton kauppa on yleisin kuluttajaneuvonnan valitusaihe - Pörhöstä vain 95 valitusta
Jouni Seppänen on ostanut Pörhöltä kahdeksan autoa 20 vuodessa
Käytetyn auton kauppa on selvästi yleisin kuluttajaneuvonnan valitusaihe. Kaksi suurinta käytettyjä autoja myyvää yritystä on vuodesta toiseen yleisimpien vastapuolien joukossa, kertoo johtava asiantuntija Mikko Saastamoinen Kilpailu- ja kuluttajavirastosta.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston asiakashallintajärjestelmään on vuoden 2023 alusta alkaen kirjattu kahdelle eniten valituksia saaneelle yritykselle, molemmille hieman yli 1500 tapausta. Vastaavana aikana Pörhön Autoliike on saanut vain 95 tapausta.
”Emme toimi koko Suomen alueella, kuten osa toimijoista. Se johtuu myös siitä, että Pörhö myy sekä uusia että käytettyjä autoja, ja palvelemme kaikki asiakkaat yhtä laadukkaasti. Se on synnyttänyt molemminpuoliseen luottamukseen perustuvan yrityskulttuurin. Lisäksi meillä myönnetään vaihtoautoille ilmainen ja kattava Pörhö-takuu.”
Hannuksela haluaa perustella vastaustaan laajemmin.
”Pörhön Autoliike on perinteinen autoliike, joka on perustettu vuonna 1956. Uusien autojen merkkiedustus kasvaa 12:een, kun aloitamme Hyundain jälleenmyyjänä ensi vuoden alussa. Hyundain myynti ja huolto käynnistyy silloin meidän toimipisteissä: Oulussa, Rovaniemellä, Keminmaalla, Ylivieskassa, Kajaanissa, Kuusamossa ja Iisalmessa.”
Uuden auton kaupassa tulee vuosittain runsaasti käytettyjä vaihdokkeja yhtiön vaihtoautokeskuksiin. Hyundain myötä Pörhön uuden auton kaupan kokonaismäärän ennustetaan kasvavan.
Eniten valituksia saaneet käytetyn auton kauppiaat ovat perustelleet suuria kuluttajavalitusten määriä suurilla käytettyjen autojen myyntimäärillä. Runsaasti autoja myy myös Pörhö, mutta pettyneitä asiakkaita on ollut Hannukselan mukaan suhteellisen vähän. Pörhö-ketjuun kuuluu 13 autoliikettä.
”Ostamme myös suoraan käytettyjä autoja myyntipisteisiimme kartuttaaksemme valikoimaamme, mutta emme juurikaan ulkomailta, koska olemme huomanneet, että käytettyjen tuontivaihtoautojen historia on usein epäselvä”, Hannuksela kertoo.
Ainuttakaan käytettyä autoa ei tuoda Pörhöllä Hannukselan mukaan myytäväksi ilman perusteellista tarkastusta ja kunnostusta.
”Esimerkiksi täällä Pörhön Oulun vaihtoautokeskuksessa meidän palkkalistoilla oleva autoinsinööri käy jokaisen auton historian ja mahdolliset viat ja naarmut läpi. Sen jälkeen viat korjataan. Lopuksi auto tuodaan fiksauksen jälkeen myyntiin. Tätä prosessia ei yksikään auto oikaise”, sanoo Pörhön vaihtoautomyyjä Jyri Lohi Oulusta.
”Siitä huolimatta yllättäviä vikoja saattaa paljastua, mutta ne hoidetaan takuuajan puitteissa kuntoon. Näin olemme saaneet uskollisia asiakkaita, jotka tulevat meille vuodesta toiseen. Eräskin asiakas, kertoi, ettei uskalla ostaa käytettyä autoa muualta kuin Pörhöltä”, Lohi lisää.
Jouni Seppänen esittelee viime vuonna Pörhöltä hankkimaansa täyssähkö-Audia kotipihallaan Oulussa. Hän on ostanut Pörhöltä jo kahdeksan henkilöautoa peräjälkeen.
Oululainen Nokialla töissä käyvä diplomi-insinööri Jouni Seppänen on 20 vuoden aikana ostanut Pörhöltä perheelleen yhteensä kahdeksan henkilöautoa.
Asiakasuskollisuuteen on Seppäsen mukaan vaikuttanut ensimmäisen auton kohdalla hyvin hoidettu vikatilanne.
”Auto oli vuoden 2003 mallin Audi A4. Huollossa selvisi, että siitä oli mennyt yhdestä sylinteristä sytytyksen puola. Huollossa päätettiin uusia kaikki neljä puolaa. Lisäksi Pörhö maksoi puolat ja vaihtotyön, vaikka takuuaika oli jo mennyt umpeen”, Seppänen kertoo omakotitalon pihalla Oulun Metsokankaalla.
Hän on erittäin tyytyväinen Pörhön huollon ja automyynnin palveluun.
”Lisäksi vaimon Audi A4:sta piti tänä vuonna maalata kolhun jäljiltä yksi sivuovi. Punainen maalipinta oli varmasti haastava maalattava, joten siihen jäi pieni sävyero uuden ja vanhan maalipinnan kohdalle. Näytin sitä Pörhön maalarille. Hän lupasi heti maalata sen uudelleen”, Seppänen sanoo.
”Viime viikolla vaimolle hankittiin Pörhöltä uusi Audi A4 quattro S-malli. Vaihdossa annettiin se maalattu punainen Audi. Vaimo lähti uudella autolla jo aamulla OYS:iin töihin”, Seppänen kertoo.
Itse hän ajaa noin vuoden vanhalla täyssähköisellä Audi Q8:lla. Se seisoo pihalla, koska Seppänen tekee etäpäivää.
”Sen toimintasäde on noin 460 kilometriä. Sillä pääsee helposti peräkärryä vetäen Kuusamon mökille. Ajaminen on sähköllä edullista, vaikka muuten uudet autot ovat kalliita”, Seppänen sanoo.
Moni käytettyjen autojen myyjä tarjoaa kaupan yhteydessä suhteellisen kallista lisäturvavakuutusta. Niiden ehdot ovat usein kirjavia ja sekavia.
”Pörhö myöntää myös vanhemmille autoille maksullista lisäturvaa, mutta se ei ole kenenkään ulkopuolisen toimijan, vaan meidän omissa käsissä. Myönnämme ilmaisen Pörhötakuun vaihtoautolle, joka on alle viisi vuotta vanha ja jolla on ajettu alle 120 000 kilometriä. Kattava takuu on 12 kuukautta tai 20 000 kilometriä”, Timo Hannuksela kertoo.
Pörhön kehittämä oma takuumalli on hänen mukaansa osoittautunut menestykseksi. Sen takana on vuosikymmenet Pörhöä johtanut, yhtiön nykyinen hallituksen puheenjohtaja, kauppaneuvos Matti Pörhö.
Timo Hannuksela on työskennellyt vuosia autokaupan palveluksessa. Mikä autokaupassa kiehtoo?
”Tässä työssä saa kohdata erilaisia ihmisiä, mikä on rikkaus. Jokainen työpäivä on erilainen. En hae työssä pikavoittoja. Autokauppa on pitkäjänteistä puurtamista. Positiivista on Pörhön hyvä yhteishenki ja työilmapiiri. Siitä kertoo se, että vaihtuvuus on pientä. Työsuhteet kestävät jopa vuosikymmeniä”, Hannuksela sanoo.
Mitä teet vapaa-aikana?
”Aikaisemmin harrastin urheilua, mutta nykyisin sitä voisi kutsua kuntoiluksi. Paljon liikun ja puuhastelen Kuivaniemen mökillä, jossa myös lapset ja lapsenlapset viettävät aikaa.”