Käytetyn auton kauppa on yleisin kuluttajaneuvonnan valitusaihe - Pörhöstä vain 95 valitusta
Jouni Seppänen on ostanut Pörhöltä kahdeksan autoa 20 vuodessa
-Täällä on valoisaa ja avaraa, sanoo asentaja Jukka Taivainen, joka vaihtaa jakopäähihnaa Volkswagenin taksi-Caddyyn.
Pörhön Autoliike Oy avasi uuden hyötyajoneuvokorjaamon lasiliike V.E. Lipponen Oy:ltä muokattuihin tiloihin Oulun Nuottasaarentielle Pörhön Volkswagen-huollon naapuriin.
Miltei uudelleen rakennetun korjaamohallin pinta-ala on 854 neliötä. Lipposen autolasipalvelu aloittaa pian puolestaan VW-huolto-osaston viereen, samaan rakennukseen saneerattavissa tiloissa.
-Uudessa korjaamossa on kymmenen korkeaa, uutta nosturipaikkaa, joihin mahtuu ajamaan hyvin vaikka pitkän Volkswagen Crafter -pakettiauton, kertoo korjaamosta vastaava Pörhön jälkimarkkinointipäällikkö Mika Koistinen.
-Lisäksi vanhalle puolelle tulee kolme korkeaa nosturipaikkaa, joten hyötyajoneuvojen huoltokapasiteetti liki kaksinkertaistuu. Se on tärkeää, sillä huollon kysyntä on kasvanut, Koistinen sanoo.
Hyötyajoneuvojen huoltotyöt on tähän saakka tehty Oulussa samassa, ahtaassa Volkswagen-huoltohallissa henkilöautojen kanssa. Siellä korkeita nosturipaikkoja on seitsemän kappaletta.
-Uusi korjaamo on meille erittäin tärkeä investointi, sillä hyötyajoneuvojen osuus on noin 20 prosenttia yhtiön liikevaihdosta, kertoo Pörhön Autoliikkeen toimitusjohtaja Timo Hannuksela.
Pörhön Autoliike kirjasi viime vuoden liikevaihdoksi 180 miljoonaa euroa.
Pörhö Kiinteistöjen Aaro Kemppainen on valvonut rakennuttajan edustajana korjaamohallin rakentamista.
Näyttävät ja valoisat tilat ovat tärkeät niin työntekijöiden viihtyvyyden kuin huollon imagon kannalta.
Uusien tilojen saneeraaminen onnistui sen jälkeen, kun Pörhö-konserni osti koko V.E. Lipposen osakekannan noin vuosi sitten. Lasiliike on nyt osa Pörhön liiketoimintaa.
-Uuden hyötyajoneuvokorjaamon takaosaan on rakennettu moderni keittiö ruokailutiloineen, jota pääsevät käyttämään sekä autohuollon että lasiliikkeen työntekijät, kertoo rakentamista valvova Aaro Kemppainen. Hän on pitkään toiminut rakennuttajan edustajana Pörhö-tilojen toteutuksissa.
Uusi tila on pian viimeistä silausta vaille valmis. Korpisähkö Oy:n asentajat Miika Valkola ja Samuel Hökkä asentavat korjaamohallin kattoon viimeisiä valaisimia. Myös nosto-oven säätöjä viritellään parhaillaan iskuun.
Asentaja Jukka Taivainen esittelee uutta, entistä leveämpää hallinosturia.
-Auton oven mahtuu kunnolla avaamaan, vaikka auton alle kääntää pitkät tassut. Tällä voi nostaa sekä suuren Volkswagen Crafterin että pienen mopoauton, sillä tassuissa on säätövaraa, Taivainen kehuu työskentelyoloja.
Nykyaikaisen nosturin tassut ovat niin pitkät, että auton oven saa helposti auki.
Myös asentaja Henri Haipus kehuu uutta hallia.
-Täällä on jopa liian lämmin. Kaikkia ilmastoinnin säätöjä ei ole vielä saatu kohdilleen, hän sanoo.
Asentaja Henri Haipus huoltaa pakettiautoa Pörhön uudessa hyötyajoneuvojen korjaamossa Oulun Nuottasaarentiellä. Takana asentaja Jukka Taivainen.
-Vastaamme muun muassa useista valtionhallinnon, kuten poliisin hyötyajoneuvojen huolloista, Koistinen kertoo.
Suomessa on rekisterissä 524 026 hyötyajoneuvoa, joista suurin osa, 493 253 on diesel-käyttöisiä. Sähköllä kulkevia pakettiautoja on liikenteessä 2 554.
Volkswagenilla on huomattava osuus Suomen pakettiautokannasta. Niitä oli kesäkuun lopulla rekisterissä 102 878, joista liikennekäytössä 75 700, kertoo erityisasiantuntija Pasi Kilpelä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomista.