Artikkeli 29.6.2022

Oulun Pörhölle on avattu maailman ensimmäinen digitaalinen huoltopalvelu – ”Missään muualla tällaista ei ole vielä kokeiltu, joten ajattelin että tehdään sitten itse”

Oulun Pörhölle on avattu maailman ensimmäinen digitaalinen huoltopalvelu – ”Missään muualla tällaista ei ole vielä kokeiltu, joten ajattelin että tehdään sitten itse”
Digitaalinen huoltoneuvoja helpottaa asiakkaan arkea, sillä auton voi tuoda ja hakea viikon jokaisena päivänä mihin vuorokauden aikaan tahansa.

Pörhön merkkihuollossa on mahdollista asioida nyt täysin digitaalisesti. Huoltoon tulevan auton avaimet tuodaan huoltoautomaatin lokeroon, josta ne myös noudetaan. Lokero voidaan avata puhelimeen tulevan QR-koodin tai numerokoodin avulla.

Pörhön Autoliike on avannut Ouluun maailman ensimmäisen täysin digitaalisen huoltopalvelun, jonka avulla asiakas pystyy tuomaan autonsa huoltoon milloin tahansa ympäri vuorokauden. 

Idea digitaalisesta huollosta sai alkunsa jo vuonna 2019, kun Pörhön jälkimarkkinointijohtaja Pekka Mustonen kierteli maailmalla ja tutustui autoliikkeiden tapaan käyttää digitaalisuutta hyväkseen huoltopalveluissa.

Mustonen huomasi, että digitaalisuuden luomat mahdollisuudet helpottavat sekä asiakkaiden että huollon työntekijöiden arkea.

”Olen törmännyt maailmalla erilaisiin ratkaisuihin, joissa huolto on saatu toimimaan osittain digitaalisesti, mutta halusimme kokeilla kunnianhimoisesti sellaista ratkaisua, jossa koko huoltoprosessin voi tehdä digitaalisesti aina varauksesta ja avainten jättämisestä maksuun ja auton noutoon asti. Missään muualla tällaista palvelua ei ole vielä kokeiltu, joten ajattelin, että tehdään sitten itse”, Mustonen kertoo.

Täysin uudenlaisen palvelun kehitystyössä on vierähtänyt yli kaksi vuotta, mutta nyt kaikki on valmista ja maailman ensimmäinen digitaalinen huoltoneuvoja on lanseerattu Ouluun.

Ensimmäiset asiakkaat ovat antaneet digitaalisesta huollosta Pörhölle hyvää palautetta.

”Asiakkaat ovat olleet todella tyytyväisiä palvelun helppouteen. Digitaalinen huoltoneuvoja on niin näppärä, että kun sitä kerran kokeilee, niin kyllähän se riski on, ettei enää muulla tavalla halua huoltoa hoitaakaan”, Mustonen naurahtaa.

Digitaalinen huoltoneuvoja on helppokäyttöinen

Digitaalinen huoltopalvelu toimii samaan tapaan kuin viime vuosikymmenen aikana yleistyneet pakettiautomaatit: autohuollon varannut asiakas voi valita palveluksi digitaalisen huoltoneuvojan, jonka jälkeen hän saa kaikki huoltoon liittyvät tiedot ja ohjeet tekstiviestillä suoraan puhelimeen. 

Varauksen vahvistamisen jälkeen puhelimeen kilahtaa 24 tuntia ennen huollon alkua linkki QR-koodiin, jolla huoltoautomaatin lokero aukeaa. Asiakas jättää huoltoon tulevan auton avaimen lokeroon, jolloin Pörhön huolto saa tiedon asiasta. Jos asiakas on varannut huollon ajaksi esimerkiksi sijaisauton tai polkupyörän, niiden avaimet löytyvät lokerosta.

”Kun auto on huollossa, me olemme asiakkaaseen yhteydessä puhelimitse ja käymme läpi, mitä huolto pitää sisällään ja mikä on huollon tarkka hinta. Jos korjaus menee takuun piikkiin, maksua ei tule vaan asiakas saa heti huollon päättymisen jälkeen koodin, jolla auton avaimet voi noutaa”, Pörhön Autoliikkeen jälkimarkkinointipäällikkö Mika Koistinen sanoo.

Asiakas saa tarkemmat ohjeet huoltoautomaatin käyttöön tekstiviestillä.

Kun huolto on valmis, asiakas saa siitä tiedon tekstiviestitse. Asiakas saa palveluautomaatin lokerokoodin heti maksettuaan huollon. Digitaalisessa huoltopalvelussa on mahdollista valita maksutavaksi myös Pörhön tarjoama maksuetu.

”On myös mahdollista käyttää digitaalista huoltopalvelua niinkin, että hoitaa sen kautta vain osan huoltoprosessista – esimerkiksi auton viemisen tai hakemisen tai vaikka vain maksun”, Mika Koistinen muistuttaa.

Digitaalisuus mahdollistaa paljon

Alkuun digitaalinen huoltoneuvoja toimii Oulun Pörhöllä Audi-, Volkswagen- ja SEAT-merkkihuolloissa, mutta palvelu tullaan ottamaan käyttöön myös muilla paikkakunnilla ja muihinkin merkkihuoltoihin. 

Pekka Mustonen uskoo, että digitaaliset huoltopalvelut tulevat olemaan tulevaisuudessa osa jokaisen autoliikkeen toimintaa.

Pörhöllä katseet ovat jo tulevaisuuden mahdollisuuksissa. Mitä kaikkea kahden vuoden ajan yhdessä alan asiantuntijoiden kanssa kehitelty digitaalinen huoltopalvelu voi mahdollistaa? 

”Digitaalisuus luo älyttömän paljon uusia mahdollisuuksia. Palvelua voisi laajentaa tulevaisuudessa entisestään esimerkiksi niin, että autonavaimet voisi jättää huoltoautomaattiin lentokentälle matkalle lähtiessä, jolloin voimme huoltaa auton lomamatkan aikana ja palautamme sen sitten takaisin odottamaan matkalta palaavia”, Mustonen miettii.

Varaa huolto

Miten digitaalista huoltopalvelua käytetään?