Artikkeli 19.4.2024

Oulusta latausasemien mekka

Oulusta latausasemien mekka
Kotilatauksen puute ei estä sähköauton hankintaa, sanoo Oulun Baarin yrittäjä Jussi Jaakkola.

”Sähköautojen latausasemien määrä on kasvanut merkittävästi. Oulua voidaan pitää jo suurteholatausasemien mekkana”, sanoo Maikkulan Nesteen huoltoasemayrittäjä Jussi Jaakkola, joka ajaa täyssähköautolla.

Oululaiset tuntevat liikenneaseman paremmin Oulun Baarina.

”Kotona ei tarvitse olla latausmahdollisuutta, jos hankkii täyssähköauton, sillä Oulussa löytyy helposti kaupallisia latausasemia. Esimerkiksi kaikkiin kerrostaloihin ei ole vielä asennettu latauspistokkeita”, Jaakkola kertoo.

”Minullakaan ei ole käytössä kotilatausta”, kertoo liikenneasemalla työskentelevä Jussin sisko Annika Jaakkola.

”Pelkästään Maikkulan ja Kaakkurin välisellä alueella on jo noin 20 latauspistoketta, muun muassa McDonaldsin pihassa. Uusi Ionityn asema on vasta avattu Kaakkurin Citymarketin pysäköintialueelle”, Jussi Jaakkola luettelee.

Jaakkola avasi ensimmäisten joukossa suurteholatausaseman Oulun Baarin pihaan runsas vuosi sitten. Kuuden pistokkeen asema maksoi noin 400 000 euroa.

Jussi Jaakkola lataa sähkö-Audiaan Oulun Maikkulassa.

”Yhden pistokkeen maksimiteho on 400 kilowattia, mutta käytännössä henkilöauto pystyy ottamaan vajaan puolen tunnin aikana sähköä tyhjään akustoon noin 80 prosenttiin asti. Lataustehot riippuvat automalleista. Parhaimmillaan tietyt automallit lataavat 200-270 kW teholla”, Jaakkola kertoo.

Lataussähkö maksaa Oulun kaupallisilla latausasemilla 30-65 senttiä kilowattitunnilta. Maikkulan Nesteellä sähkön hinta on 33 senttiä kilowattitunnilta ja hinta on esillä myös suurella näyttötaululla ohiajaville.

Kilowattitunnin hinta on yleistymässä muillakin asemilla, kuten IONITY-ketjulla.

”Latausaseman pito ei ole kunnon bisnestä. Sähköä kannattaa myydä huokealla, koska lataajat käyvät sinä aikana (30 minuutin suurteholataus) meillä syömässä”, Jaakkola sanoo.

”Lataan ruokailun aikana autoni”, kertoo Nivalasta Ouluun asiakkaan tuonut taksiautoilija Petri Hannula.

Hän ajaa kyytejä uudella Volkswagen ID.7:llä.

”ID.7:n toimintasäde on 617 kilometriä, joten sitä ei tarvitsisi välttämättä Oulussa edes ladata”, Hannula sanoo.

Nivalasta Ouluun asiakkaan tuonut taksiautoilija Petri Hannula kävi syömässä Oulun Baarissa. Samalla hän latasi Volkswagen ID.7:n.

Oululaisen asennusliikkeen työntekijä Veli-Matti Pyyny käy varmistamassa Maikkulan latauskentältä sähkön hinnan.

”Viime vuonna ajoin sähköautolla eri puolilla Pohjois-Suomea 34 000 kilometriä. Vain kerran meinasin jäädä välille, kun Nivalassa sijaitseva latausasema oli epäkunnossa. Sähkö-BMW:ssä oli jäljellä 15 kilometriä. Sinnittelin sillä onnistuneesti Haapajärvelle, vaikka mittari näytti nollaa. Siellä sai auton ladattua”, Pyyny kertoo.

Veli-Matti Pyyny käy varmistamassa Maikkulan latauskentältä sähkön hinnan. Se on 33 senttiä kilowattitunnilta.

Oulun moottoritieltä Kajaaniin suuntautuvan valtatien varressa sijaitseva Neste Maikkula on muuttanut nimensä Oulun Baariksi, joka on brändännyt itsensä suurena lounaspaikkana. Rakennuksen pinta-ala on viimeisimmän laajennuksen jälkeen yli 2 000 neliötä. Paikassa käy kymmeniätuhansia ruokailijoita kuukaudessa.

Oulun Baari Oy kirjasi vuonna 2023 liikevaihdoksi vähän yli yhdeksän miljoonaa euroa, josta noin puolet tuli ravintolamyynnistä. Paikka on auki 24 tuntia vuorokaudessa. Yritys työllistää 21 työntekijää.

Liikenneasemalla on myös Oulun nopein ja tehokkain autopesula. Sen sijaan perinteistä autokorjaamoa rasvamonttuineen ei ole ollenkaan.

Lisäksi aseman ylläkerrassa on noin 300 neliön kokoustilat ravintolapalveluineen. Sitä vuokrataan yrityksille ja yksityisille erilaisiin juhlatilaisuuksiin.

”Pelkällä bensiinin myynnillä olisin jo tehnyt konkurssin. Yritystä on kehitetty jatkuvasti 20 vuoden aikana ja täällä Maikkulassa on investoitu ja laajennettu seitsemän kertaa”, kertoo Jussin isä Jouko Häkkinen.

Hän perusti ensimmäisen huoltoaseman puolisonsa Anneli Jaakkolan kanssa Oulun Laanilaan yli 30 vuotta sitten. Se myytiin 2000-luvun alussa. Muutama vuosi ennen sitä he olivat hankkineet konkurssiin ajautuneen huoltoaseman itselleen Oulun Maikkulasta.

Nykyisin yritystä johtavat perheen lapset: Jussi, Annika ja Anna.

Yritys on kasvattanut liikevaihtoaan joka vuosi. ”Tärkeää on ollut kyky muuttua”, tiivistää Jouko Häkkinen.

Parhaillaan he rakentavat uutta autopesulaa Oulun Toppilan lämpövoimalan lähettyville.


Mitä tulee huomioida, jos lataat sähköautoa kotona?

  1. Asennuta kotilatausasema alan ammattilaisella.
  2. Jos käytät tavallista pistorasiaa sähköautosi tilapäiseen lataamiseen, pyydä ammattilainen tarkistamaan, että kytkennät kestävät sähköauton lataamisen.
  3. Säilytä latauskaapelia huolella ripustamalla se käytön jälkeen koukkuun tai koriin.
  4. Käytä ainoastaan auton mukana tulevia ja sen lataukseen sopivia johtoja.
  5. Mikäli huomaat sähköauton kotilatauksen aikana jotain epätavallista, ole yhteydessä ajoneuvon valmistajaan tai muuhun ammattilaiseen.